بهداشت عمومی پزشکی

تا سال ۲۰۳۰ نرخ ابتلا به سرطان ۷۵ درصد افزایش خواهد یافت

با وجود پیشرفت‌های چشم‌گیرِ علم پزشکی در زمینه‌ی مبارزه با بیماری‌های مختلف و بخصوص مبارزه با سرطان‌ها در سال‌های اخیر، نتایج آخرین تحقیقات پژوهش‌گران حکایت از ازدیاد مبتلایان به این بیماری مهلک در سراسر جهان دارد. بنا بر نتایج پژوهش‌هایی که روز جمعه‌ی هفته‌ی گذشته (اول ماه ژوئن/جون) در نشریه‌ی معتبر تخصصی- پزشکی “The Lancet Oncology” منتشر شد، نرخ رشد و توسعه‌ی بیماری سرطان در میان افراد جامعه بسیار سریع‌تر از نرخ رشد جمعیت انسان‌های کره‌ی زمین است.

در حالی‌که بنا به آخرین پیش‌بینی‌های کارشناسان سازمان ملل متحد، جمعیت کره‌ی زمین از هفت میلیارد نفر در سال ۲۰۱۲ به ۸.۳ میلیارد نفر در سال ۲۰۳۰ افزایش پیدا خواهد کرد، افزایش بیماران مبتلا به سرطان در همین زمان رشدی بسیار سریع‌تر خواهد داشت و در حالی‌که در سال ۲۰۰۸، یعنی آخرین آمار رسمی منتشر شده، ۱۲.۷ میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به سرطان بودند، در سال ۲۰۳۰ این رقم از مرز ۲۰ میلیون نفر نیز عبور خواهد کرد.

هم‌چنین در حالی‌که در سال ۲۰۰۸ ۷.۶ میلیون نفر از میان ۱۲.۷ میلیون نفری که مبتلا به سرطان بودند، به سبب این بیماری جان خود را از دست دادند، در سال ۲۰۳۰، تعداد قربانیان سرطان از مرز ۱۳ میلیون نفر عبور خواهد کرد.

یکی از نکات بسیار تکان‌دهنده‌ی این گزارش این است که بنا بر پیش‌بینی پژوهش‌گران، در ۲۰ سال آینده، میزان رشد و توسعه‌ی بیماری سرطان در کشورهای فقیر جهان ۹۳درصد افزایش خواهد یافت.

این تحقیقات توسط “مرکز بین‌المللی پژوهش‌های سرطانی” انجام گرفته‌است که مرکزی مستقل و وابسته به سازمان جهانی بهداشت بوده و مقر آن شهر لیون فرانسه است.

در این زمینه، دکتر فردی بری Freddie Bray مسئول این طرح، متذکر شده که این تحقیقات با استفاده از داده‌های پایگاهی است که حاوی مجموعه اطلاعات ۱۸۴ کشور جهان در زمینه‌ی رشد و توسعه‌ی سرطان در این کشورها است. وی معتقد است که بدون شک، رشد سرطان در افراد جامعه، ارتباط مستقیم با وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشورها دارد.

در حال حاضر در اکثر کشورهای ثروت‌مند جهان، سرطان نخستین عامل مرگ و میر در افراد جامعه به حساب می‌آید. ولی در آینده روند کنونی تغییر خواهد کرد و نه تنها سرطان بیشتر در کشورهای فقیر تلفات به بار خواهد آورد، بلکه نوع سرطان‌‌ها نیز با وضعیت اقتصادی کشورها تغییر خواهد کرد.

شایان توجه است که در کشورهای پیشرفته و ثروت‌مند جهان، سرطان‌ها رو به کاهش خواهند بود، ولی در کشورهای در حال رشد، با وجود پیشرفت‌های اخیر، سرطان کماکان ۷۸ درصد افزایش پیدا خواهد کرد. در این زمینه، سرطان در کشورهای برزیل، هند و چین افزایش چشم‌گیری خواهد داشت. در حالی‌که در این میان تنها در روسیه، میزان رشد سرطان کندتر خواهد بود

 

بپردازیم به پیش‌بینی پژوهش‌گران برای رشد یا کاهش سرطان‌های مختلف در جهان:

بنا بر نتایج این گزارش سرطان‌ پستان و پروستات، در سراسر جهان و بدون ارتباط با فقیر و یا ثروت‌مند بودن کشورها، رشد چشم‌گیری خواهند داشت. ولی در کشورهای صنعتی، پیشرفته و ثروت‌مند جهان، سرطان‌های رحم و سرطان‌های معده، به لطف برنامه‌های مختلف واکسیناسیون، ردیابی و مبارزه‌ی زودرس با این بیماری، شدیداً رو به کاهش خواهند بود.

هم‌چنین در حالی‌که در کشورهای ثروت‌مند، میزان سرطان ریه نزد مردان رو به کاهش است، ولی در دو دهه‌ی اخیر، میزان رشد سرطان ریه نزد زنان به شدت افزایش یافته و سیر صعودی خود را ادامه خواهد داد. بدین دلیل که در کشورهای ثروت‌مند، زنان بیش از پیش سیگار مصرف می‌کنند.

در کشورهای رو به رشد، سرطان‌هایی که سرمنشأ آنها ویروسی است، به دلیل پیشرفت‌های بهداشتی رو به کاهش هستند؛ مانند سرطان دهانه‌ی رحم. ولی برعکس در همین کشورها، به دلیل تغییر شیوه‌ی زندگی و در واقع، روز به روز غربی‌تر شدن زندگی افراد جامعه در این کشورها، سرطان‌های پستان و پروستات شدیداً رو به رشد هستند و خواهند بود.

پژوهش‌گران این طرح بدین نکته اشاره می‌کنند که گرچه تا سال ۲۰۳۰، میزان رشد سرطان‌های مختلف در سراسر جهان بیش از ۷۵درصد خواهد بود، ولی روز به روز علم پزشکی پیشرفت می‌کند و ممکن است تا آن زمان بتوان با بسیاری از تومورهای سرطانی مقابله و مبارزه کرد.

ولی کماکان شیوه‌ی زندگی صنعتی و استفاده‌ی بیش از پیش از مواد شیمایی در کشورهای پیشرفته و سرایت این امر به کشورهای رو به رشد و مشکلات بهداشتی و عدم درمان و تشخیص درست در کشورهای فقیر، سبب خواهد شد که رشد سرطان نه تنها سریع‌تر از رشد میزان جمعیت باشد، بلکه پیشرفت‌های علم پزشکی نیز فعلاً قادر نباشند از رشد سرطان‌ها سریع‌تر عمل کنند.

 

 

پیوند اصلی: http://www.persian.rfi.fr/

با اندکی تغییر.

نظری بدهید